Omega 3-6 rendelése

Az Omega 3 zsírsav

Omega 3 / Omega 6 egyensúly


Szívbetegségek, ízületi gyulladás, kettestípusú cukorbetegség, depresszió és bipoláris zavar, immunbetegségek és asztma – mi bennük a közös? Mindezen betegségek estében az Omega 3/6 létfontosságú szerepet játszik. Ez az egyensúly olyan ritkán van meg kultúránkban, hogy manapság az a normális, ha nem vagyunk egyensúlyban!

Omega-3

Mi az Omega 3/Omega 6 egyensúly?

Az Omega zsírok olyan zsírsavak, melyek kémiai szerkezetében egy vagy két kettős kötés található. Ezek a kettős kötések teszik lehetővé, hogy a zsírsavak egyedülálló módon fejtsék ki hatásukat a testünkben. Az Omega 3 zsírsav kettős kötése a harmadik helyen, míg az Omega 6-é a hatodik helyen található. Habár mind két típusú Omega zsírsav létfontosságú a szervezet számára, kultúránk rengeteg Omega 6-ot fogyaszt, Omega 3-at viszont alig. Ez a felborult egyensúlyi helyzet a krónikus betegségek melegágya.
 

Az Omega zsírok és a gyulladások

A testünkben található zsírok egy eicosanoid névre hallgató vegyületcsoport előfutárai. Az eicosanoidok rövid életű vegyületek, melyek a sejtek közötti információcsere biokémiai megfelelői. Ezek a vegyületek két nagy csoportra oszthatók, „jó” eicosanoidokra és „rossz” eicosaniodokra. Az Omega 3 zsírok egészséges mennyisége a „jó” eicosanoidok irányába, ezek hiánya, illetve a túlzott Omega 6 bevitel pedig az ellenkező irányba billenti a mérleget.

A „jó” eicosanoidok a következő előnyöket jelentik:

·         Rögösödésre kevésbé hajlamos vér — kevesebb stroke és szívroham
·         Kipihent érrendszer — a szervek és a szövetek jobb vérellátása az öngyógyulás és energetizálás érdekében, valamint alacsonyabb vérnyomás
·         Szabályosan működő immunrendszer — kevesebb asztma, ekcéma, övsömör, allergia, candida megbetegedés,
·         A gyulladásokat egészséges szinten tartja — csökkenti az ízületi gyulladásból származó fájdalmat

A „rossz” eicosanoidok ide vezethetnek:

·         A szívbetegségek, és a stroke kialakulásának magasabb kockázata
·         Gyengítik az immunrendszert, növelve ezzel a betegségek kialakulásának kockázatát
·         Erősítik a gyulladásokat — atopikus rendellenességek, allergiák, asztma, ekcéma, autoimmun betegségek, mint például multiplex sclerosis.
 

Kellemetlen gyulladások, Omega 3, koleszterin és szívbetegségek

A “rossz” gyulladások gyakran előfordulhatnak a szervezetben anélkül, hogy tudomásunk lenne róla. Ez az ún. „csendes” gyulladás az alapja napjaink legtöbb betegségének. A csendes gyulladás a vérerek gyengítésén keresztül hajlamosít a szívizom-megbetegedésekre. A véredények kijavítása érdekében a máj koleszterint termel, amely az erek „sebtapasza”. Félreértelmezések miatt általában a koleszterint (a reakciót) kezelik, mintsem az annak termelését kiváltó gyulladást (az okot). Egy, az „Archives of Internal Medicine” című folyóiratban megjelent friss tanulmány szerint az Omega 3 táplálék-kiegészítéssel 23 %-os halálozási arány-csökkenést értek el, míg a hagyományos gyógyszerek csak 13 %-os arányt produkáltak. A hosszan tartó csendes gyulladás ellen a szervezet egy másik, természetes gyulladáscsökkentőt, kortizolt is termel.
 

A kortizol és a gyulladások

A kortizol remekül működik rövidtávú gyulladások enyhítésében és megszüntetésében (pl. fertőzések), de hosszú távú termelődése rombolást okoz a szervezetben. A kortizol csökkenti a szervezet sejtjeinek érzékenységét az inzulinfelvételhez, amely a cukor felszívódását segíti elő a sejtekben. Az eredmény inzulin-rezisztencia kialakulása, — amely az egyik összetevője a metabolikus X szindrómának, és előidézője a kettes típusú diabétesznek. A hosszú távú kortizoltermelés arra készteti a szervezetet, hogy zsírt raktározzon a hasban. A legegyszerűbb módon úgy győződhetünk meg a túlzott kortizoltermelésről saját szervezetünkben, ha belenézünk a tükörbe. Amennyiben a hasunk nagyobb, mint a fenekünk, nagy a valószínűsége, hogy túl sok kortizol termelődik szervezetünkben. Számos tanulmány mutatja, hogy ez az egyszerű teszt jobb, mint bármilyen vérvizsgálat a cukorbetegség és a szívbetegségek előrejelzésében!

Az Omegák és a hormonális hatékonyság

A hormonok, és az idegi ingerületek átvivői “kémiai hírvivők” amelyek lehetővé teszik a kommunikációt szervezetünk több trillió sejtje között. Ezen kémiai hírvivők receptorai a minden egyes sejtet körülvevő membránon belül „lebegnek”. Ezeket a „lebegő” receptorokat úgy tekinthetjük, mint kulcslyukakat, melyekben a megfelelő kulcs (kémiai hírvivő) változást idéz elő a sejten belül. Hogy a receptorok jól működjenek, a sejtmembránnak nagyon rugalmasnak és cseppfolyósnak kell lennie. A megfelelő cseppfolyóssághoz, és ezáltal a megfelelő kommunikációhoz elengedhetetlen az Omega 3 zsírsav jelenléte. Ha nincs elegendő Omega 3 a szervezetben, a hormonális rendszerek működése kevésbé hatékony. Ez hozzájárulhat a depresszióhoz, a bipoláris zavarhoz, a skizofréniához, az inzulin rezisztenciához, és csökkenti a tanulási képességet is.

A „The European Journal of Clinical Investigation” című folyóiratban publikált tanulmány összefoglalja, hogy az Omega 3 étrend-kiegészítés szorosan összefügg a figyelmi és pszichológiai funkciókkal, különösen azokkal, amelyekben komplex kortikális (agykérgi) folyamatok vesznek részt. A kutatásban részt vevő emberek boldogabbak voltak, és fokozott funkcionális aktivitásról számoltak be.
 

Az Omega 3, a depresszió és a bipoláris zavar

Számos tanulmányban szerepel, hogy az Omega 3 étrend-kiegészítés igen hasznos segítség a depresszió és a bipoláris zavar esetében is. Ezek kimutatták, hogy a depresszióval, vagy bipoláris zavarral küzdők szervezetében igen kevés Omega 3 zsír található, ellenben igen magas az Omega 6 zsírok jelenléte, és hogy az Omega 3 adagolása csökkenti a szimptómákat. Az agy szerotonin és dopamin szintjét egyensúlyba hozza az Omega 3 adagolása.


A depresszió, a bipoláris zavar, sőt a skizofrénia kezelésében alkalmazható Omega 3 alkalmazásának egyik legelső javasolója Dr. Andrew Stoll, aki a Harvardi Orvosi Egyetem tanára és a McLean Kórház Pszichofarmakológiai Kutatólaboratóriumának igazgatója. Könyvében, The Omega-3 Connection (Az Omega 3 kapcsolat), Dr. Stoll kiemeli az Omega 3 terápiát, amely hozzátartozik a terhesség, szülés utáni depresszió, komolyabb depressziós zavarok, bipoláris zavar, figyelemcsökkenés, skizofrénia, memória és észlelés problémáinak kezeléséhez. A könyv bátran ajánlható bárkinek, aki a fenti problémák valamelyikével küzd.

 

Az Omega 3 és az agy fejlesztése: csecsemő és fiatalkori fejlesztés

A kisgyermekeknek különösen szükségük van az Omega 3 zsírokra, különösen a DHA-ra, amely az idegrendszer elsődleges építőeleme. A gyermekek általában már születésük előtt, de gyermekkoruk során is hiányt szenvednek ebből. A DHA magas koncentrációban van jelen az egészséges agysejtekben és a retinasejtekben. Tanulmányok kimutatták, hogy a DHA hiánya alacsonyabb intelligenciaszintet, csökkent koncentrációkészséget, romló éleslátást, csökkenő motorikus képességeket és magasabb ADD előfordulást okoz.Egy tanulmány az Omega 3 bevitel hatását vizsgálta olyan gyermekeknél, akiknek koordinációs fejlődési rendellenességük van. Ez a zavar az iskoláskorú gyermekek mintegy 5%-át érinti.


Ezeknek a gyermekek problémájuk van a tanulással, viselkedéssel, és a pszichoszociális alkalmazkodással, amely egészen felnőttkorig tart. Az eredmények, melyeket a „Pediatrics” című folyóiratba tettek közzé, a következők voltak: „három hónapig tartó, placebóval szemben alkalmazott aktív kezelés során szignifikáns előrelépés volt megfigyelhető az olvasásban, a betűzésben és a viselkedésben”.Az Omega 3 olajak rendszeres fogyasztása 60%-al csökkenti annak esélyét, hogy valaki Alzheimer-kórban szenvedjen! Ez igen jelentős, tekintve, hogy a 85 év feletti amerikai népesség minden második tagja ebben a betegségben szenved!Terhes kismamáknak, és kisgyermekes anyáknak szintén igen nagy szükségük van fokozott Omega 3 bevitelre. A születendő gyermek idegrendszere, hormonális rendszere, látásfejlődése mind attól függ, hogy a kismama szervezetében jelen vannak-e ezek a zsírok, és milyen mennyiségben! A terhes nőknek, a kismamáknak, az 5 év alatti gyermekeknek, az Alzheimer-kórban szenvedőknek különböző Omega 3 bevitelre van szükségük, melyet e cikk végén megtalálhatnak.

 

Hogyan szedjük az Omega 3-at?

Az első lépés szervezetünk Omega 3 szintjének normalizálásához az, hogy csökkentjük az Omega 6 bevitelt. Ezen zsírok egészséges aránya a vérben egy az egyhez. (a normális arány 1-3 Omega 6 - 1 Omega 3-hoz). A legtöbb amerikainál ez az arány 20-50 az 1-hez! Az Omega 6 szintjük a szó szoros értelmében 6-50-szerese annak, amilyennek lennie kellene! A következő élelmiszerek igen magas Omega 6 tartalommal bírnak, ezért fogyasztásuk kerülendő: pórsáfrány-olaj, gyapotmagolaj, napraforgóolaj, szója- és kukoricaolaj.Második lépésként küszöböljük a transzzsírok fogyasztását. Ezek az „álzsírok” a lehető legrosszabbak, amit csak elfogyaszthatunk, és a legszorosabb összefüggésben állnak a diabétesszel, és a szívbetegségekkel. Minden olyan élelmiszer, amelyeken szerepel a “hidrogénezett” vagy “részben hidrogénezett” megjelölés, transzzsírokat tartalmaz. Az ilyen élelmiszerek fogyasztását is kerülni kell.



A következő irányelvek segíthetnek az Omega 3 helyes szedésében:·  

A felnőtteknek ajánlott  EPA* / DHA* arány 2:1, továbbá egy kis GLA* hasznos ezek felszívódásának elősegítésében.·  
Egészséges felnőttek számára a megfelelő adag naponta 3 gramm.·  
5 év alatti gyermekeknek szintén a 2:1 DHA* / EPA* arány javasolt, — egy egészséges gyermek 200-300 milligrammot szedjen naponta.
Győződjön meg arról, hogy az ön által fogyasztott Omega 3 zsírok „gyógyszerészeti tisztaságúak”, vagy molekulárisan desztillált — ez azt jelenti, hogy minden higany és PCB* eltávolításra került belőle!    

* EPA = Eicosapentaenoic Acid (eicosapentoénsav)* DHA = Docosahexanoic Acid (docosahexoénsav)* GLA = Gamma Linolenic Acid (gamma linolénsav)* PCB = Polychlorinated Biphenyls (klórozott bifenilszármazékok)* ADD = Attention Deficit Disorder (figyelemhiány-szindróma) 

Milyen Omega olajat érdemes fogyasztania?

1. Nagyon fontos a minőség, olyan olajkeveréket válasszon, amelyek az összes összetevője ellenőrzött biológiai termékből származik (ÖKO).
2. Optimális arányban tartalmazza az Omega olajakat, azaz 2:1:1 (Omega 3-6-9) ez az arány a legmegfelelőbb egészsége szempontjából!
3. Csak hidegen préselt olajakból készüljön.

Még nem érkezett értékelés. Légy te az első!